25
jun.

Interview leraar: Jeroen Rijsdijk

Interview met een van onze leraren bij Studium: Jeroen Rijsdijk. In deze training leer je effectief communiceren, gericht omgaan met klanten en gesprekstechnieken.

Wie ben je en wat doe je?
‘Ik ben Jeroen Rijsdijk, trainer-coach van beroep. Sinds vorig seizoen ben ik verbonden aan Sparta Rotterdam als (voetbal) trainer-coach van het jong-elftal en assistent-trainer van het eerste.

 

Naast  de rol van voetbalcoach ben ik actief als trainer gespecialiseerd in bewustmaken , inspireren en ontwikkelen van (groepen) mensen.‘

 

Wat is het verhaal achter jouw merk / bedrijf?

‘In het verleden heb ik als consultant / trainer-coach veelal gewerkt in klantcontactomgevingen zowel binnen het bedrijfsleven als de overheid. Daarnaast heb ik ook drie jaar als docent op het HBO gedoceerd.

 

Combineer je beide zaken met elkaar dan ontstaat het doceren/training geven op het gebied van klantcontact met de interne en externe klant.’

Voor Studium geef je periodiek de training ‘monteur als ambassadeur’. Wat houdt dat precies in?

‘Met deze module maken we de cursisten bewuster van zichzelf en de omgeving zodat ze:
- het eigen en andermans voorkeursgedrag herkennen;
- effectief communiceren;
- gericht omgaan met klanten;
- gesprekstechnieken en vaardigheden verbeteren.’

 

Waarom is dat nuttig?

‘De monteur uit het werkveld staat in contact met zowel de interne als externe klant. Bovenstaande onderwerpen geven de moderne monteur een voordeel. De monteur is namelijk ook het visitekaartje van het bedrijf. Toch worden deze onderwerpen vaak vergeten in het opleiden van ‘technici’.‘

 

Stel je hebt in je dagelijkse werkzaamheden niet met klanten te maken. Welke onderdelen van de training kun je dan alsnog toepassen?
‘Je hebt altijd met klanten te maken: interne collega’s of andere afdelingen zijn jouw klant of jij bent hun klant. Bovendien communiceer je altijd met mensen, of het nu klanten zijn of niet.

 

Na twee trainingsdagen zijn de deelnemers bewuster in het voeren van (moeilijke) gesprekken o.a. door het herkennen van eigen en andermans voorkeursgedrag en het verbeteren van gesprekstechnieken en vaardigheden.’


Hoe zorg je voor een gemotiveerde sfeer op je afdeling of in je bedrijf?

‘Hierbij spelen verschillende factoren een rol. Ik zie een parallel tussen succesvolle sportteams en organisaties. Plezier (de sfeer) en prestaties beïnvloeden elkaar wederzijds. Dus plezier zorgt voor prestaties en prestaties voor plezier. Dat is geen hogere wiskunde.

 

In de voorbereiding van het nieuwe voetbalseizoen gaan teams vaak op trainingskamp voor het inslijpen van de nieuwe speelwijze maar voor het kweken van de  ‘teamgeest’. Hoe vaak werken bedrijven aan het inslijpen van een ‘speelwijze’ en hoe vaak gaan bedrijven op ‘trainingskamp’ en kweken ze de teamgeest?

 

Gedurende het seizoen traint een voetbalteam elke dag op het niveau van het individu, de linie (aanvallers, middenvelders, verdedigers) en het team. Individuele spelers en teams verbeteren telkens hun prestaties en vergroten zo de kans op het winnen van de wedstrijden. Hoe vaak trainen organisaties eigenlijk haar medewerkers (individueel, ‘linie’, team)? Beter worden in je werkzaamheden heeft invloed op het zelfvertrouwen en de sfeer op de afdeling.’

 

Welke tip kun je HR-managers geven, die moeite hebben met het vinden van de juiste werknemers?

‘Ik heb hier geen pasklaar antwoord op.

Een succesvol voetbalteam bestaat uit verdedigers, middenvelders en aanvallers die bereid zijn om samen te werken en elkaar aan te vullen. Dat is zo met kwaliteit maar ook met karakter.

 

HR-managers moeten op zoek gaan naar medewerkers, die zowel qua kwaliteit en vaardigheden, maar ook qua karakter aanvullend zijn aan de bestaande teamleden en die passen in de bedrijfscultuur.’

AddThis disabled due to cookie consent.